Najszybszym i najbardziej popularnym środkiem transportu miejskiego w Londynie jest metro. Tamtejsze „Underground”, nazywane potocznie „Tube”, to najstarszy i jeden z najbardziej rozbudowanych systemów metra na świecie. Można nim dojechać do większości zakątków metropolii (Wielkiego Londynu), aczkolwiek sieć połączeń na południe od Tamizy nie jest już tak dobrze rozbudowana, jak w innych częściach miasta. Pomimo nazwy, wskazującej na podziemne położenie, jedynie ok. 45 proc. długości tras znajduje się pod ziemią, reszta przebiega na jej powierzchni. Każda linia metra, a jest ich 11, ma swoją unikalną i ogólnie rozpoznawalną nazwę, oznaczona jest także, np. na mapach, innym kolorem. Dziś publikujemy część pierwszą informacji o londyńskiej „tubie”, a w niej głównie statystyki i ciekawostki. Wkrótce cztery kolejne wpisy na jej temat.
Londyńskie metro – liczby i fakty:
- Data otwarcia: 10 stycznia 1863.
- Jednostka zarządzająca: od 2003 r. Transport for London (odpowiedzialna za całą komunikację miejską).
- Logo (the roundel – czerwone koło z poprzeczną niebieską poziomą linią): od 1908 r.
- Całkowita długość: 402 km (z tego 181 km pod ziemią).
- Liczba linii: 11.
- Liczba stacji: 270 (w tym 14 poza granicami administracyjnymi Wielkiego Londynu).
- Linia z największą liczbą stacji: District (60)
- Pasażerów rocznie: ponad 1,2 miliarda (ponad 3 mln dziennie).
- Liczba kilometrów przejechana rocznie przez każdy pociąg metra: ponad 184 tys.
- Średnia prędkość (z przystankami): 33 km/h.
- Najszybsza linia: Metropolitan (maks. prędkość 96 km/h). W centralnym Londynie pociągi nie mogą rozwinąć prędkości większej niż 50-60 km/h. Na linii Victoria stacje są w większych odległościach od siebie, a pociągi mogą osiągnąć prędkość do 60 km/h.
- Najstarsza linia: Metropolitan (1863).
- Najnowsza linia: Jubilee (1979).
- Najdłuższy tunel: z East Finchley do Morden (przez Bank) – 27,8 km.
- Schody ruchome: 426 (najdłuższe – 60 m – na stacji Angel, najwięcej – 23 – na stacji Waterloo).
- Windy: 167.
- Najkrótszy szyb windy: 2,3 m na stacji King’s Cross
- Najwięcej peronów: 10 na stacji Baker Street.
- Najruchliwsza stacja: Waterloo – podczas 3 godzin porannego szczytu korzysta z niej ok. 57 tys. osób dziennie, natomiast rocznie ok. 82 milionów.
- Najwięcej pociągów w godzinach szczytu: linia Northern (91).
- Najwcześniejszy pociąg: linia Piccadilly z Osterley do Heathrow o godz. 4:45 rano.
- Pracownicy metra: ok. 19 tys.
Najbardziej oddalone od centrum Londynu stacje:
- Na północy: Epping do Liverpool Street – 27 km
- Na południu: Morden do Moorgate – 16 km
- Na wschodzie: Upminster do Tower Hill – 25 km
- Na zachodzie: Chesham do Aldgate – 47 km
Odległości:
Największa odległość między stacjami |
Linia Metropolitan – Chesham do Chalfont & Latimer – 6,3 km |
Najmniejsza odległość między stacjami |
Linia Piccadilly – Leicester Square do Covent Garden – 0,3 km |
Najdłuższy ciągły tunel |
Linia Northern – East Finchley do Morden (przez Bank) – 27,8km |
Najdłuższa podróż bez przesiadki |
Linia Central – West Ruislip do Epping – 54,9 km |
Wysokości:
Najwyższy punkt n.p.m. |
Linia Metropolitan (za stacją Amersham) – 150 m |
Najwyżej położona stacja n.p.m. |
Amersham – 147 m |
Największa wysokość nad poziomem gruntu |
Linia Northern (wiadukt Dollis Brook nad Dollis Road, Mill Hill) – 18 m |
Głębokości:
Maksymalna głębokość poniżej poziomu morza |
Linia Jubilee – 32 m |
„Najgłębsza” linia |
Maksymalna głębokość poniżej poziomu gruntu |
Linia Northern – Holly Bush Hill, Hampstead – 68,8 m |
Centralny Londyn |
„Najgłębsza” stacja poniżej poziomu ulicy |
Linia Northern – Bank – 41,4 m |
Zewnętrzny Londyn |
„Najgłębsza” stacja poniżej poziomu ulicy |
Linia Northern – Hampstead – 58,5 m |
Ciekawostki i trochę historii:
- W 1921 roku w pociągach metra zastosowano automatycznie rozsuwane drzwi; wcześniej pasażerowie musieli otwierać je ręcznie.
- W 1928 roku pojawił się pierwszy automat do sprzedaży biletów.
- Pod koniec lat 30. XX wieku w pociągach zainstalowano przyczepione do sufitu rączki do trzymania się dla stojących pasażerów.
- Pierwsze schody ruchome na stacji metra w Londynie uruchomiono w 1911 na Earls Court.
- Każde z ponad 400 schodów ruchomych na stacjach londyńskiej „tuby” pokonują tygodniowo odległość równą dwóm okrążeniom ziemi.
- Słynny napis MIND THE GAP („uważaj na odstęp”) na peronach stacji metra oraz towarzyszący mu komunikat z głośników po raz pierwszy pojawił się w 1969 r. na trasie linii Northern; dzisiaj widać/słychać go na każdej stacji, gdzie powierzchnia peronu nie jest na tej samej wysokości co podłoga wagonów, przez co stał się symbolem londyńskiej „tuby”.
- Podczas bombardowań Londynu w II wojnie światowej, mieszkańcy spontanicznie wykorzystywali niektóre stacje jako schrony. Władze były temu początkowo przeciwne, ale później same wyposażały stacje m.in. w infrastrukturę sanitarną. Na ośmiu zbudowano dodatkowe, głębsze poziomy, aby zapewnić Londyńczykom większe bezpieczeństwo. Niektóre stacje służyły również jako siedziby urzędów państwowych, np. na Down Street odbywały się posiedzenia brytyjskiego rządu. W tunelach metra chroniono też zbiory z muzeów, np. przy stacji Aldwych przechowywano eksponaty z British Museum.
- Londyńskie metro było celem wielu ataków terrorystycznych. Pierwszy z nich nastąpił w 1885 r., kiedy eksplodowała bomba na stacji Gower Street (obecnie Euston Square). Od 1939 do 1993 kilkukrotnie było celem ataków IRA. 7 lipca 2005 r. w tunelach między kilkoma stacjami doszło do eksplozji bombowych, za którymi stała grupa skrajnych islamistów – zginęły 52 osoby, a co najmniej 700 zostało rannych.
- Każdego roku w metrze samobójstwo popełnia ponad 100 osób. Najpopularniejsze wśród samobójców stacje to Victoria i King’s Cross, a do największej liczby tego rodzaju przypadków dochodzi ok. godziny 11.
- W rzeczywistości 55 proc. tras linii metra znajduje się na powierzchni, a podziemne odcinki torów przebiegają głównie pod centrum Londynu.
- Na południe od Tamizy znajduje się tylko 29 stacji metra, co wynika przede wszystkim z trudnych warunków geologicznych – budowanie tuneli w południowym Londynie jest drogie i skomplikowane.
- Jedyna linia, która łączy się ze wszystkimi innymi to Jubilee.
- Autorem słynnej mapy londyńskiego metra, która została zatwierdzona w 1933 r., jest projektant Harry Beck; na bieżąco aktualizowana, obowiązuje do dziś i stała się jedną z ikon stolicy Wielkiej Brytanii.
- Zdaniem naukowców 40-minutowa podróż londyńskim metrem jest porównywalna do wypalenia dwóch papierosów, ponieważ powietrze jest tam zanieczyszczone kurzem, powstającym m.in. w wyniku ścierania szyn czy hamulców pociągów.
- W 2001 roku, aby poprawić zapach powietrza, na kilku stacjach zaczęto rozpylać specjalnie zaprojektowany zapach „Madeleine”, nie spotkał się on jednak z przychylnością pasażerów i po 2 dniach został wycofany.
- W 2005 roku ogłoszono, że na stacjach, które mają problem z włóczęgostwem młodzieży, z głośników będzie odtwarzana muzyka klasyczna. Podobno o 1/3 obniżyło to przemoc wobec pracowników metra.
- W tunelach metra żyje mnóstwo myszy i innych gryzoni. Powstała nawet seria książeczek dla dzieci opowiadająca o nich – „Underneath the Underground”. Najczęściej można je spotkać między torami na stacjach Waterloo i Oxford Circus.
- Stacja Aldgate została wybudowana na miejscu masowego grobu ok. 1000 ofiar epidemii dżumy z 1665 roku.
- Najczęściej kupowaną przekąską w londyńskim metrze jest czekolada orzechowa Cadbury.
- Kilku pracowników stacji Covent Garden zrezygnowało z pracy twierdząc, że pojawia się tam duch mężczyzny.
- W pociągach londyńskiego metra urodziło się do tej pory troje dzieci – w 1924, 2008 i 2009 roku.
- Temperatura powietrza w metrze jest średnio o 10 stopni C wyższa od tej na powierzchni.
W kolejnych czterech wpisach dotyczących metra w Londynie przedstawimy:
– strefy i mapy oraz przydatne do przemieszczania się po Londynie narzędzia on-line;
– linie i stacje, bilety i ceny;
– praktyczne rady i informacje dla podróżujących;
– jak podróżować od strony „technicznej”.
Tagi: londyn, londyn metro, londyn transport, metro londyn ciekawostki, metro w londynie
17 listopada 2013, niedziela o 21:26
Jeszcze jedna ciekawostka dotycząca londyńskiego metra:
Podczas uroczystości z okazji 150. urodzin „tuby”, które przypadają na ten rok, jego torami pojechały dawne pociągi ciągnięte przez lokomotywy parowe. Z tej okazji opublikowane zostały też też zdjęcia królowej Elżbiety, która w 1969 roku po raz drugi w życiu skorzystała z metra. Pierwszy raz wsiadła do niego w 1939 roku z młodszą siostrą, księżniczką Małgorzatą, i guwernantką Marion Crawford. Miała wówczas 13 lat.
Jeśli znacie jakieś inne ciekawostki dotyczące metra w Londynie, proszę zamieszczajcie je w komentarzach. Dzięki :).
24 listopada 2013, niedziela o 22:16
Każdego dnia ponad tysiąc osób zostawia coś w metrze. Wszystkie te rzeczy przekazywane są do biura na Baker Street, w którym pracuje na pełen etat 40 osób. Jednorazowo ma ono „na składzie” 200 tys. zagubionych rzeczy. Z ciekawszych, były wśród nich sztuczne szczęki, samurajskie miecze, martwe nietoperze czy łódka o długości 4m. Przedmioty nieodebrane po trzech miesiącach zostają sprzedane na aukcji albo przekazywane na cele charytatywne.
3 grudnia 2013, wtorek o 23:05
Profesor Albus Dumbledore z filmów o Harrym Potterze ma bliznę w kształcie mapy metra nad lewym kolanem :).
7 grudnia 2013, sobota o 23:15
W 1987 roku doszło do tragicznego w suktakch pożaru na stacji King’s Cross, w wyniku którego zginęło 31 osób. Rząd brytyjski zdecydował wówczas przeznaczyć 16 miliardów funtów na modernizację metra do 2030 r.
Pożar został zaprószony na schodach ruchomych, najprawdopodobniej od niedogaszonej zapałki, i rozprzestrzenił się najpierw pod tymi schodami po śmieciach, a następnie po smarze smarującym cięgła schodów, po drewnianych, plastikowych i gumowych elementach konstrukcji schodów, i w ciągu kilku minut objął całe schody i poręcze, po czym przeniósł się do znajdującego się nad schodami hallu z kasami.
Po opublikowaniu wyników dochodzenia wprowadzono nowe regulacje w metrze – m.in. zaostrzono zakaz palenia, zlikwidowano drewniane elementy konstrukcji schodów, zainstalowano czujniki dymu oraz przeciwpożarowe instalacje zraszające.
15 stycznia 2014, środa o 12:37
W 2002 roku w Nowym Jorku siedem osób „zainaugurowało” Międzynarodowy Dzień Jazdy Metrem Bez Spodni. Dziś, po trzynastu latach, happening odbył się 13 stycznia 2014 w 60 miastach na całym świecie, w tym w Londynie, a udział w nim wzięło tysiące uczestników. Zasada jest taka, że pasażerowie wsiadają do metra w zwykłych ubraniach, ale bez spodni. Udają, że się nie znają (czasem naprawdę się nie znają), a na pytanie o brak spodni, odpowiadają „zapomniałem założyć”.
30 stycznia 2014, czwartek o 13:09
Film przedstawiający historię londyńskiego metra (w 4 odcinkach):
13 października 2014, poniedziałek o 11:24
Tak będą wyglądać nowe pociągi na niektórych liniach londyńskiego metra: